امید فخار

روزنوشته های شخصی

امید فخار

روزنوشته های شخصی

امید فخار

مشاور رسانه ای
کارشناس مدیریت تبلیغات
کارشناس شبکه های اجتماعی
مطالعه و پژوهش در حوزه زبان بدن
مطالعه و پژوهش در حوزه بازاریابی اینترنتی

آخرین نظرات

گناهکاران

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲ ب.ظ

وقتی با هیولاها مبارزه میکنی ، مراقب باش تا خود به یکی از آنها تبدیل نشوی

گناهکاران داستان «تدین» پلیس با سابقه و مسنی است که  تا حدودی تند خو و کله شق است. وی بتازگی در پیگیری های خود مرتکب تخلف شده است؛ لذا رؤسای وی در اداره، در پرونده قتل دختری  به نام «آسمان» یک پلیس جوان و حرفه ای را به عنوان مراقب و همکار با او همراه می کنند. پلیس جوان در گذشته به دختر مقتول علاقمند بوده ولی نتوانسته است به خاطر مخالفت پدر  آسمان  که یکی از کاراگاهان با سابقه و صدیق اداره بوده است و حکم استادی نسبت به او داشته با وی ازدواج کند، اما این نکته از تدین مخفی می ماند.

مظنونین به قتل آسمان یکی یکی از پای در می آیند ؛ اما در پایان با یک چرخش ناگهانی متوجه می شویم که قاتل همان عاشق دلخسته و پلیس جوان است که پس از کشتن آسمان مجبور به کشتن مظنونین بعدی می شود تا رد پای خو د را  پاک کند.

سرانجام عاشق ناسازگار  ترتیبی می دهد که پدر دختر ـ یعنی استاد پلیس جوان ـ به قتل متهم شود و خود او را به قتل می رساند و با صحنه سازی نه تنها از اتهام مبرا که به عنوان قهرمان در اداره پلیس به ترفیع درجه می رسد و تدین پلیس سالخورده با یک عمر خدمت  به بی لیاقتی و تخلف  محکوم می شود.

«گناهکاران» فرامرز قریبیان فوق‌العاده نیست ولی امتیازاتی دارد که معمولا سینمای ایران از آن بی‌بهره است. بر اساس قواعد و فرمول‌های ژانر ساخته شده، اصول زیبایی‌شناسی را در حد مطلوبی رعایت می‌کند، داستانش با عناصر زندگی مدرن شهری پیش می‌رود و مهم‌تر از بقیه این‌که از دل سینما درآمده و برای تماشاگرانی ساخته شده که برای فیلم دیدن به سینما می‌روند.

اما  مشکلات فیلم از همان ابتدا و با عنوان بندی فیلم که کپی برداری آشکاری ست از فیلمهای پلیسی جنایی هالیوود همچون هفت آغاز می شود، چراکه علیرغم زیبایی هیچ ارتباطی با خود فیلم ندارد و فیلمساز می تواند در زمان اکران عمومی با افزودن بخشی از فیلم به عنوان بندی آنونس بسیار جذابی را برای فیلم خود بسازد. توجه بر شخصیتها و چگونگی پرداخت روابط، بیننده آشنا با ژانر پلیسی جنایی را به این نتیجه خواهد رساند که فیلمنامه نویس به علت نداشتن مهارت کافی در خلق شخصیت ها و روابطی پیچیده که یکی از مهمترین عناصر فیلمهای پلیسی جنایی است ، شخصیت قاتل را به حاشیه برده و با مانور روی شخصیتهای دیگر و رابطه آنها با مقتول سعی می کند در کنار عناصری دیگر ذهن بیننده را منحرف کند. همین مسئله موجبات لو رفتن هویت قاتل در میانه فیلم را فراهم آورده و به فیلم لطمه شدیدی وارد کرده است. نکته جالبی که در فیلم دیده می شود سعی قریبیان در ارائه چهره‌ای کلینت ایستوودی از خود است؛ که توجه بر فیلمهای هری کثیف و نیز فیلمهای چون «قدرت مطلق» و «گرن تورینو» ما را به این نتیجه می رساند که فیلمنامه نویس سعی کرده است با ترکیب عناصر قصه و خصوصات شخصیتی ایستوود در این فیلمها و رابطه آن با دیگران از قریبیان چهره ایستوودی ارائه دهد. 

به گفته سام درخشانی نویسنده این کار ،از آنجایی که قرار نبوده این فیلم نامه در ایران ساخته شود با مختصر تغییراتی سعی شده در فیلم زمان و مکان خاصی را نشان ندهد.

بیننده بیشتر وقتی متوجه این جریان می شود که شکل پوششی دو کاراگاه با آن بارانی و دستکش های چرمی و اداره ای سرد ،با فرماندهی شخصی که سعی شده کاملا غربی به نظر بیاد را مشاهد می کند.

از دیگر نکات قابل ذکر ،سکانس انتهایی طبق نظر هیات نظارت تغییر یافته که فکر میکنم اتفاق خوبی بوده چرا که اولا فیلم را از یک پایان همیشگی پیروزی حق بر باطل نجات داده در ثانی اگر نویسنده کار کمی زیرک باشد می تواند با تجربیات بدست آمده آماده نوشتن قسمت دوم این فیلم سینمایی باشد.

تهیه‌کننده و کارگردان: فرامرز قریبیان ـ فیلمنامه‌نویس: محمدسام قریبیان ـ فیلمبرداری: هومن بهمنش و داود امیری ـ تدوین: بهرام دهقانی ـ موسیقی:فردین خلعتبری ـ چهره پرداز: مهرداد میرکیانی ـ طراحی صحنه و لباس:مهشید بازرگانی و آیدین ظریف ـ جلوه‌های ویژه میدانی: اصغر پورهاجریان ـ جلوه‌های ویژه بصری: بهزاد مطوری ـ صداگذاری: مهران ملکوتی ـ صدابردار: بهمن حیدری ـ عکاس: مریم تخت‌کشیان ـ بازیگران: فرامرز قریبیان، رامبد جوان، نسرین مقانلو، بهاره کیان‌افشار، شقایق فراهانی، محمد متوسلانی،کورش تهامی، رضا رویگری و همایون ارشادی.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
  • کد نمایش افراد آنلاین