امید فخار

روزنوشته های شخصی

امید فخار

روزنوشته های شخصی

امید فخار

مشاور رسانه ای
کارشناس مدیریت تبلیغات
کارشناس شبکه های اجتماعی
مطالعه و پژوهش در حوزه زبان بدن
مطالعه و پژوهش در حوزه بازاریابی اینترنتی

آخرین نظرات

گوگل پلاس برای تازه کارها

يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۶ ق.ظ

اگر یک کاربر تازه‌کار گوگل+ هستید یا می‌خواهید این شبکه اجتماعی را هم تجربه کنید، این راهنما برای شروع کار به شما کمک خواهد کرد.

گوگل+ امروزه تبدیل به دومین شبکه بزرگ اجتماعی در جهان شده و هر ماه ۲۳۵ میلیون کاربر فعال از محصولات و خدمات گوگل+ از قبیل پاتوق‌ها (Hangouts) و جوامع (Communities) و سرویس اخبار گوگل (Google News) استفاده می‌کنند.

ممکن بود در اوایل کار این شبکه، شک و تردید باعث شود خیلی‌ها به سراغ این شبکه نیایند، اما دو سال بعد از راه‌اندازی، گوگل+ موقعیت بسیار خوبی پیدا کرده است.

برای کسی که می‌خواهد وارد این شبکه شود، راه‌کار بسیار ساده زیر می‌تواند قابل استفاده باشد:

ساخت حساب کاربری گوگل

پیش از هرچیز، برای عضویت در گوگل+ بایستی یک حساب کاربری گوگل داشته باشید. برای افتتاح حساب، به plus.google.com بروید و گزینه «ایجاد حساب کاربری» (Create An Account) در بالای سمت راست صفحه را انتخاب کنید. در این بخش سوالاتی مانند نام، تاریخ تولد و آدرس ایمیل فعلی از شما پرسیده خواهد شد.

سپس باید یک عکس با ابعاد ۲۵۰×۲۵۰ به نمایه کاربری خود اضافه کنید.

پس از افزودن تصویر نمایه کاربری، به حساب جی‌میل جدیدی که ساخته‌اید برده می‌شوید. از این‌جا و با کلیک بر روی نماد داشبورد (که در بالای سمت راست صفحه قرار دارد)، می‌توانید به گوگل+ بروید.

اکنون می‌توانید دوستان، خانواده و سایر افراد را به حلقه گوگل+ خود اضافه کنید.

تشکیل حلقه آشنایان

مرتبه اولی که به گوگل+ وارد می‌شوید، صفحه‌ای ظاهر می‌شود و از شما می‌خواهد که افرادی که می‌شناسید یا می‌خواهید دنباله‌روی کنید را به حلقه (Circle) گوگل+ خود اضافه کنید. خود گوگل هم فهرستی از کاربران را به شما پیشنهاد می‌کند.

بسیار شبیه کارکرد توییتر، در گوگل+ هم می‌توانید افراد را دنباله‌روی کنید و فعالیت‌های آن‌ها و آن‌چه در فضای عمومی منتشر می‌کنند را مشاهده نمایید. چهار حلقه پیش‌فرض برای افزودن افراد در نظر گرفته شده است: خانواده، دوستان، آشنایان و افرادی که دنباله‌روی می‌کنید.

اما اگر فرد یا صفحه نهادی خاص را می‌خواهید به یک حلقه جدید اضافه کنید، می‌توانید مطابق تصویر پایین، به کادر موجود در زیر فهرست حلقه‌ها بروید و حلقه جدید را بسازید.

حلقه‌ها مثل فیلتر عمل می‌کنند، می‌توانید محتوای خاصی را با یک حلقه بخصوص به اشتراک بگذارید و آن‌چه آن‌ها در فضای عمومی به اشتراک می‌گذارند را مشاهده کنید. وقتی دیگران را به یک حلقه اضافه می‌کنید پیامی برای‌شان ارسال می‌شود، اما آن‌ها نمی‌دانند به کدام حلقه اضافه شده‌اند یا چه کسانی در آن حلقه حضور دارند.

افزودن جزئیات بیش‌تر به نمایه کاربری گوگل+

پس از این‌که افراد مورد علاقه خود را به حلقه‌ها اضافه کردید، گوگل برای جذاب کردن نمایه کاربری‌تان از شما می‌خواهد تا کمی اطلاعات بیشتر در مورد خودتان ارائه کنید؛ مثلا کجا کار می‌کنید، مدرسه یا دانشگاهی که رفته‌اید کجا بوده، یا جایی که زندگی می‌کنید کجاست. این بخش در ابتدا به‌صورت عمومی منتشر می‌شود، ولی پس از تنظیم مجموعه مشخصات خود، می‌توانید برگردید و امکان نمایش عمومی مشخصات شخصی خود را ویرایش و محدود کنید.

گوگل+ بستری کاملا بصری است، به‌طوری که فراتر از تصویر نمایه کاربری، می‌توانید سرتاسر بالای صفحه را با یک تصویر پوشش دهید. اگر کاربر فیس‌بوک باشید، با تصویر پوششی در بالای صفحه اصلی خودتان آشنا هستید. ابعاد تصویر پوششی در گوگل+ عبارت است از ۱۱۹۲×۲۱۲۰ پیکسل.

این طرف و آن طرف رفتن در محیط گوگل+

به محض ورود به صفحه اصلی گوگل+، با حجم متنوعی از نوشته‌ها، محصولات و سایر تولیدات محتوایی مواجه می‌شوید.

در نوار ابزار سمت چپ صفحه، ده گزینه انتخاب وجود دارد؛ از جمله مشخصات شخصی، خبرهای داغ، جوامع، روی‌دادها و نیز پاتوق‌های زنده و در جریان. در سمت راست صفحه و جایی که پنجره پاتوق‌ها (Hangouts) قرار دارد، می‌توانید فهرست افراد موجود در حلقه‌های گوگل+ خود را مشاهده کنید و برای آن‌ها پیغام متنی بفرستید یا حتی بصورت ویدیویی چت کنید.

در بخش میانی صفحه، پست‌ها و یادداشت‌های ارسال شده توسط افراد حلقه‌های خود را مشاهده می‌کنید. در تعامل با یادداشت‌ها و پست‌های منتشر شده، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. مثلا می‌توانید پست‌های مورد علاقه خود را ۱+ بزنید (که مشابه همان لایک زدن در فیس‌بوک است)، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید یا کامنتی برایش بنویسید. اگر در پنجره هر پست، به گوشه بالا، سمت راست بروید، یک نماد فلش می‌بینید که با زدن بر روی آن، امکانات بیش‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ارسال محتوا و مطلب در گوگل+

گوگل+ کار ارسال پست و محتوا برای مخاطبان محدود یا نامحدود در بستر خود را بسیار آسان کرده است. بر این اساس، هنگام به اشتراک گذاشتن یک مطلب یا عکس یا هرگونه محتوای دیگر در گوگل+، بایستی مخاطب خود را مشخص کنید، خواه این مخاطب افراد خانواده شما باشند، یا عموم مردم، یا فقط یک نفر خاص.

بسیار شبیه آن‌چه در فیس‌بوک متداول است، در گوگل+ هم می‌توانید افراد یا نام‌ها را به پست‌های خود برچسب (Tag) کنید. موقع انتخاب این گزینه، باید بدانید که آیا تنها قصد اشترک‌گذاری مطلب با افراد خاصی را دارید، یا این‌که می‌خواهید آن را به‌طور عمومی منتشر کنید.

جوامع

اگر می‌خواهید گفتگو در زمینه‌های مختلف را در گوگل+ پی‌گیری کنید، کافی است به بخش جوامع (Communities) بروید. بخش جوامع که در دسامبر سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد، مکانی است که در آن کاربران به بحث و گفتگو در زمینه موضوعات تخصصی مورد علاقه خود می‌پردازند. زمینه این موضوعات خاص به نظر نامحدود می‌رسد و دامنه وسیعی، از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا طنز و موضوعات دیگر را دربر می‌گیرد.

پاتوق‌ها

پاتوق‌های گوگل+ یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های این شبکه اجتماعی است. سه نوع مختلف پاتوق در گوگل+ وجود دارد: نسخه گفتگوی متنی، پاتوق‌های خصوصی و پاتوق‌های در جریان و زنده.

پاتوق‌های خصوصی گزینه مناسبی برای افراد یا شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند گفتگوهای ویدیویی با حضور حداکثر ده نفر را میزبانی کنند. برخلاف پاتوق‌های زنده، این نوع پاتوق‌ها عمومی نخواهند بود و فقط افرادی که دعوت شده‌اند حق حضور دارند. برای شروع یک فرآیند پاتوق، در بالای صفحه اصلی به گوشه سمت راست بروید و پنجره پاتوق را باز کنید. پاتوق را می‌توانید از داخل نمایه کاربری افراد دیگر هم آغاز کنید.

پاتوق‌های زنده، نمونه عمومی پاتوق‌های خصوصی هستند که توسط عموم کاربران قابل دسترسی و تماشا بوده و ویدیوی آن در یوتیوب ذخیره می‌شود. برای ورود به پاتوق‌های زنده، به نوار وظیفه در سمت چپ صفحه اصلی بروید و بر روی گزینه Hangout On Air کلیک کنید. برای شرکت در پاتوق‌های زنده، حساب کاربری یوتیوب خود را بایستی به گوگل+ پیوند بزنید.

از طریق ویژگی پاتوق زنده در گوگل+، هم‌چنین می‌توانید هم‌زمان با ده نفر چت ویدیویی انجام دهید. با این کار، درواقع دارید یک پاتوق عمومی را میزبانی می‌کنید، پس بهتر است از این اصول ساده پیروی کنید:

- بهتر است پاتوق زنده را زمانی میزبانی کنید که به اینترنت پر سرعت دسترسی دارید.

- برای پیش‌گیری از بازخورد صدا، از هدفون استفاده کنید.

- به نورپردازی مناسب بر روی چهره خودتان دقت کنید.

- از آن‌جا که ممکن است همه این امکانات و شرایط (به خصوص اینترنت پرسرعت) در آن واحد فراهم نباشد، گوگل گزینه پاتوق صوتی را هم در اختیار گذاشته است.

رویدادها

گزینه «رویدادها» در گوگل+ (Google+ Events) ابزاری ضروری برای افراد و نام‌های تجاری است که می‌خواهند به معرفی و تبلیغ چیزی بپردازند؛ از یک پاتوق زنده برای جمع‌آوری کمک‌های مالی گرفته تا برگزاری یک جلسه خصوصی.

رویدادها (Events) را می‌توانید در نوار سمت چپ صفحه اصلی پیدا کنید. بعد از رفتن به صفحه مخصوص رویدادها، باید بر روی گزینه ساخت رویداد (Create Event) بزنید.

از خبرهای داغ چه خبر!

بخش «خبرهای داغ» (What's Hot) در گوگل+ یک ویژگی استثنایی در شبکه‌های اجتماعی است. این بخش هم در نوار وظیفه سمت چپ صفحه اصلی یافت می‌شود. خبرهای داغ به نمایش پست‌ها و یادداشت‌ها، موضوعات، هش‌تگ‌ها و هم‌چنین پیشنهاد شرکت در جوامع مورد علاقه‌تان که به مرور زمان در گوگل+ منتشر شده است می‌پردازد.

گوگل+ بر روی گوشی همراه

اپلیکیشن گوگل+ برای گوشی همراه یک نرم‌افزار بسیار کاربردی و خلاصه شده‌ی نسخه گوگل+ برای کامپیوترهای معمولی است. با اپلیکیشن موبایل گوگل+، هم‌چنان امکان ارسال لینک و عکس بر روی بستر گوگل+، فیلتر کردن مطالب ارسالی در محدوده حلقه‌ها، ساخت یک رویداد و کارهای دیگر در اختیار شماست.

گوگل هم‌چنین اپلیکیشن مستقل پاتوق (Hangouts) برای گوشی تلفن هم‌راه را هم عرضه کرده که از طریق آن می‌توانید - درست مشابه کار در کامپیوتر معمولی - با افراد موجود در حلقه‌های گوگل+ خود تعامل کرده و از طریق ارسال پیام متنی یا چت ویدیویی با آن‌ها در تماس باشید.

نظرات  (۱)

عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
  • کد نمایش افراد آنلاین